Szülői tájékoztató

Kedves Szülő!

A körülöttünk levő világ egyre gyorsabb iramban változik, és ez még inkább igaz életünk minden területét átszövő informatikára. Mindennapjainkban elsődleges tájékozódási forrássá válik az internet, bárhová lépünk informatikai alkalmazások segítik munkánkat, mindennapi életünket. Legyen ez a sarki boltban kártyával való fizetés, a vásárlások interneten való intézése, az adóbevallás elektronikus elkészítése, a munkahelyi ügyintézés vagy a magán illetve a hivatalos levelezés. S ekkor még nem beszéltünk a gyártási folyamatok automatizálásáról, azokról a rutinszerű tevékenységekről, amelyeket az automatizált gépek látnak el helyettünk. A jövő szakembere nem élhet informatikai ismeretek nélkül. Az informatikai rendszereket működtetni, fejleszteni kell, ez napjaink s még inkább a jövő egyértelmű kihívása. Bizonyára olyan irányba kívánja irányítani gyermekét, amely hosszú távon garantált megélhetést biztosít neki, és majdan végzett munkája örömére szolgál. Ma már az informatika olyan széles területet ölel fel, hogy mindenki megtalálhatja érdeklődésének, képességeinek megfelelő feladatokat:

  • van akinek az szerez örömet, ha nap mint nap új problémákkal szembesül – annak a fejlesztés területén van a helye;
  • van aki egy rendszer működtetésében, bizonyos szolgáltatások biztosításában szeretné látni munkája eredményét – annak a rendszergazdák között van a helye;
  • van akit a tervezés vonz – annak a rendszertervezők között van a helye;
  • van akit az okos eszközök ejtettek rabul – lehet mobil alkalmazás fejlesztő, vagy olyan szakember, aki robotok fejlesztésével foglalkozik;
  • van akit a képi világ vonz – a grafikai fejlesztők között érvényesítheti tehetségét;
  • van aki ahhoz szeretne hozzájárulni, hogy a gazdasági folyamatok, döntések informatikai támogatottsága minél hatékonyabb legyen – az üzleti elemzők várják.

Még sokáig sorolhatnánk a lehetőségeket. Szülőként nagyon nehéz gyermeke jövőjét érintő megalapozott döntést hozni. Az alábbiakkal a tudatos választást szeretnénk elősegíteni.

További információk szülőknek, leendő hallgatóknak:

Telefon:
+36-52-518-630
E-mail:
to

Kit is nevezhetünk informatikusnak?

Ma már nem igaz az, hogy informatikus az lenne, aki számítógéppel dolgozik, hiszen ez alapján a titkárnő, a rádióműsor-szerkesztő, a radiológus mind informatikusnak számít, mert szinte az egész munkaidejüket számítógépek előtt töltik; és ez egyre több munkakör esetén válik igazzá. Az informatikus valójában olyan felsőfokú végzettséggel rendelkező szakember, aki lehetővé teszi, hogy a legkülönbözőbb munkahelyeken, otthon, szabadidőnkben a számítógépek adta lehetőségeket minél teljesebben kihasználjuk.

A Debreceni Egyetem Informatikai Karán (DE IK) milyen szakokon képeznek informatikusokat?

A DE Informatikai Kar a Magyarországon akkreditált összes alap- és mesterszintű egyetemi informatikai képzést tudja nyújtani:

Mi jellemzi az Informatikai Kar képzéseit?

2017-ben indult új oktatási programunkban az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt kap a gyakorlati képzés. Célunk kettős: egyrészt arra törekszünk, hogy olyan olyan alapismereteket adjunk át, olyan szemléletet alakítsunk ki, amely a végzett diákok számára hosszú távon lehetővé teszik az új technológiák befogadását, másrészt pedig azt kívánjuk elérni, hogy a munkaerőpiacon azonnal hasznosítható tudással és képességekkel rendelkezzenek a karról kikerülő hallgatók.

Milyen környezetben tanulhatnak a diákok az Informatikai Karon?

A DE IK épülete a Kassai kampuszon található, a Nagyerdő szélén, zöld környezetben, amit a honlap fotói is igazolnak. A kari épületet 2011-re készült el, a XXI. században elvárt felszereltséggel, akadálymentesítetten, büfével. A diákok közel 10 százaléka angol nyelvű képzésben vesz részt, ők jellemzően Ázsiából és Afrikából érkeznek. Az épülettől pár méterre található a Lovarda Hallgatói és Kulturális és Konferencia Központ (egy étteremmel), mely kulturált szórakozási lehetőséget kínál. Ugyancsak a kampuszon található a Campus Hotel, mely az egyetem egyik legjobban felszerelt kollégiuma.

Milyenek a diákok számára elérhető szakmai fejlődési lehetőségek?

A mindenki számára kötelező órákra építve lehetőségük van a diákoknak különféle szakmai tanúsítványok megszerzésére, mellyel még kelendőbbé válnak a munkaerőpiacon. Továbbá bekapcsolódhatnak a kari K+F projektekbe, mellyel jelentős szakmai tapasztalatra tesznek szert. Végül a kar keretein belül lehetőség van eljutni a doktori címig, ugyanis saját doktori iskolával rendelkezünk.

Milyen a hallgatói élet a Debreceni Egyetem Informatikai Karán?

Az épület (aula, lépcsőfordulók, folyosók) és a környező park lehetővé teszi, hogy a diákok közösen leülhessenek, beszélgessenek, vagy együtt tanuljanak. Az elsőévesek számára újra bevezetett (tanuló)csoportok biztosítják, minden diák jól ismerje pár évfolyamtársát, míg a gólyatábor, a rendszeresen megszervezett szakmai napok azt kínálják, hogy a többiekkel is megismerkedjen. Viszont innen már a diákokon a sor, hogy éljenek ezekkel a lehetőségekkel.

Kell-e tudnia programoznia egy végzett informatikusnak?

A szakok speciális céljainak megfelelően más szinten és más eszközökkel kell elsajátítani a programozást:

  • a programtervező informatikus szoftverfejlesztőként a különböző informatikai rendszerek fejlesztéséhez szükséges mély programozási ismerettel rendelkezik;
  • a mérnökinformatikus a hálózatok, a szerverek üzemeltetéséhez, az eszközök közvetlen programozásához szükséges eszközöket sajátítja el;
  • a gazdaságinformatikus olyan sok szolgáltatást nyújtó programozási nyelvvel ismerkedik meg, amely lehetővé teszi számára a különböző gazdaságban megjelenő problémák számítógéppel való megoldásának előkészítését;
  • az informatika tanárnak mindenekelőtt olyan programozási eszközöket kell elsajátítania, amelyekkel sikeresen vezetheti be leendő diákjait az informatika világába.
  • az informatikus könyvtáros a könyvtárak, ezen belül a digitális könyvtárak működtetése során használt legfontosabb eszközökkel ismerkednek meg.

Várhatóan néhány éven belül minden diplomásnak (legyen az bölcsész, erdész, vagy közigazgatás szervező) alapszintű programozási ismeretek szükségesek a digitális írásbeliséghez.

Szükséges-e az egyetemi végzettség az elhelyezkedéshez?

Néhányan azt gondolják, hogy nem, mert napjainkban már pár száz órás tanfolyammal is el lehet helyezkedni. Viszont ezek azok a munkahelyek, melyekről a számítógépek néhány éven belül kiszorítják az embert. 5-10 év múlva pedig jelentős számban, esetleg túlnyomó többségben lesznek azok az informatikai szakmák, melyek most még nem is léteznek. Éppen ezért, ha valaki olyan szakmát szeretne, melyben nyugdíjazásáig képes dolgozni, akkor érdemes nem csak a pár évente megújuló technológiákat megtanulni, hanem a mögöttük álló, több évtizede változatlan elméleti alapokat is elsajátítani, így képes együtt fejlődni az informatikával, és akár önállóan átképeznie magát egy új részterületre.

Az alapok elsajátítása elvileg megtörténhet nem szervezett keretek között is, de ez rendszerint csak nagyon kivételes személyeknél működik. A többiek számára – meggyőződésünk szerint – az egyetemi keretek a leghatékonyabbak. Másrészt ez az a hely, ahol kiépíthető az a kapcsolati háló, mely a későbbiekben segítheti az elhelyezkedést, gondolva itt a hallgatótársakra, illetve a céges előadókra.

Valóban hiányzik 10-20 ezer informatikus?

A pontos számot természetesen lehetetlen meghatározni. Sokkal fontosabb ennél az, hogy végzős diákjaink a diploma átvételekor már állással rendelkeznek, a cégek megkeresései alapján válogathatnak az elhelyezkedési lehetőségek között.

Jól lehet keresni informatikusként?

Az informatikai ipar ma Magyarországon (s nemcsak hazánkban) az egyik legjobban fizető terület. Kiemelkedő már a kezdő informatikusok jövedelme is, de ami talán még ennél is fontosabb, a terület hosszú távú, akár egy életre szóló egzisztenciát biztosít dolgozóinak. Nem kell elfelejteni azt sem, hogy az informatikusi szakmán belül is létezik egy rétegezettség. Minél magasabb szinten van valaki, annál nagyobb a fizetése. Minél képzettebb az informatikus, annál gyorsabban lép előre, a felelős szakmai döntések csak magas szintű felkészültséggel hozhatók meg. Épp ezért érdemes az alapdiploma után mesterdiplomát szerezni, illetve azt követően eljutni a doktori fokozatig.

Milyen tudást várnak el egy elsőévestől?

A külső szemlélő számára gyakran csak az látszik, hogy valaki gépel a számítógépen, és ezért úgy gondolja, hogy ebből áll a programozó munkája. Így készülnek azok az informatikai rendszerek, melyről minden újság beszámol. Ha viszont valóban jól használható rendszereket szeretnénk, akkor a munka túlnyomó része a tervezésről fog szólni. A tervezés előfeltétele pedig a pontos feladatmeghatározás, az adott helyzet modellezése. A modellezésben sokat segít a matematika, s nem csak az analízis, hanem az algebra, a gráfelmélet, stb. Természetesen nem azt várjuk el a jelentkezőktől, hogy ismerjék ezeket az elméleteket. Ami szükséges belőlük, azt az egyetemen el lehet sajátítani. Ezt a középsikolában szerzett matematikai jártasság, az absztrakció képessége nagyban megkönnyíti.

A programozást is az alapoktól tanítjuk, kétségtelen azonban, hogy az veszi könnyen az akadályokat, aki legalább egy programnyelvet legalább alapszinten ismer. De talán ennél is fontosabb az algoritmikus gondolkodás, egy konkrét feladat elvégzésének elemi lépésekre való bontásának képessége. Ennek elsajátításában sokat segíthetnek a középiskolai informatikai feladatok, valamint az informatikai versenyfeladatok (Nemes Tihamér, e-hód, stb.)

Az informatikára kifejezetten jellemző, hogy aki lemarad, az sokat veszít. Éppen ezért nem szabad kivárni, míg a szükséges dokumentáció magyar nyelven is elérhetővé válik, hanem már a születése időpontjában kell hozzáférni (nagy valószínűséggel angolul). Másrészt igen elterjedtek a nemzetközi vállalatok, vagy nemzetközi projektek, ahol a kommunikáció nyelve az angol. Tehát a végzéskor az írás, olvasás és társalgás angol nyelven elengedhetetlen. Ezt nagyban elősegíthetik a középiskolában megszerzett nyelvi ismeretek.